Menu Close

Keskkonnalaagris Soomes külastati energiatootjaid

Keskkonnalaager Soomes Meri-Poris osalejate Kaisa Teele Oja, Liisi Trumm, Maali Tars, Laura Katrin Leman silmade läbi.

Esimene päev, 27. mai 2012

Enamik päevast kulus reisimisele ja oli küllaltki väsitav. Buss oli õnneks väga luksuslik ja mugav. Sõit kestis neli tundi, kuid õnneks tegime poole tee peal jäätisepeatuse. Õhtul oli vaba aeg, mis oli mõeldud asjade lahti pakkimiseks ja üksteisega tutvumiseks. Kõigepealt tutvusime taanlastega, kes olid väga toredad ja meeldivad. Hiljem saime tuttavaks lätlastega, kes olid küll veidi tagasihoidlikumad, kuid siiski sõbralikud. Soomlasi veel sel päeval ei olnud. Ööbimiskoht oli Reposaaris, mis on saar, ja me olime ümbritsetud jõe deltaga. Sellele vaatamata ei olnud seal eriti sääski.

Teine päev, 28. mai 2012

Hommikul sõitsime Meri-Pori keskkooli, kus sõime hommikust ja toimus laagri avamine. Iga osalev kool pidi ennast tutvustama. Kõikidel riikidel oli ette valmistatud Powerpoint-ettekanne, kus nad esitlesid ennast ja oma riiki ning rääkisid, miks just nemad on selles laagris. Pärast lõunasööki külastasime Pori Ülikooli Konsortsiumi ja Pori Loodusmaja. Viimases nägime ka suurt liblikakogu, mille säilitamine on tähtis, sest sinna olid kõik Soome liblikaliigid kokku korjatud. Kesklinnas oli vaba aega suveniiride hankimiseks ja linnas ringi vaatamiseks. Õhtune programm oli päris lõbus, iga maa pidi tutvustama mingit seltskonnamängu. Taanlased näiteks õpetasid meile kummikute viskamist. Kõigil oli väga tore ja mänge oleks isegi võinud rohkem olla.

Kolmas päev, 29. mai 2012

Alustasime lõpuks laagri teaduslikuma poolega. Hommikul tutvustati meile Sachtlebeni laborit ja näidati meie saadetud männiokka proovide tulemusi. Olime küll veidi unised, aga labor ise oli huvitav. Pärast seda sõitsime tagasi kooli, kus Soome õpilased tutvustasid meile projekte, mida nad olid läbi viinud. Seejärel sõime lõunat ning asusime ise mõõtmisi läbi viima. Me saime valida kolme rühma vahel: vee keemiline analüüs, põhjaelustik ja linnuvaatlus. Laura, Maali ja Kaisa valisid veeanalüüsi, Liisi läks linde vaatlema ja Kersti uuris põhjaelustikku. Kõigile meeldis nende valitud grupp ning mõõtmistulemused olid väga huvitavad. Pärast arutasime juhendajatega tulemuste võimalikke põhjuseid ja mõjutajaid ning alustasime kokkuvõtte kirjutamisega. Tagasi laagriplatsile jõudes anti meile veidike vaba aega ja seejärel osalesime tuleviku kohvikus, kus me koostasime plakatid erinevate BSP-ga seotud küsimuste kohta ning esitlesime neid. Päev oli üldiselt väga huvitav, tore oli lõpuks midagi ise ära teha.

Neljas päev, 30. mai 2012

Juba varahommikul asusime Olkiluoto tuumajaama poole teele. Kõigepealt tutvustati meile sealset süsteemi ja siis külastasime muuseumi. Meid lasti isegi maa-alusesse jäätmehoidlasse. See oli kõik ülimalt põnev ja enne väljumist kontrolliti, ega meil ole radiatsiooni küljes. Seejärel sõitsime Säkylänharju sõjaväebaasi alasse, kus me pidime välja juurima taimi, et teha ruumi ühe kindla liblikaliigi (sinitiiblased) toidutaime levimiseks. See liblikaliik on väga haruldane ning Põhjamaades on tema ainuke populatsioon Säkylänharjus. Kuna meid ümbritsevas metsas käis mingisugune lasketreening, kostis igalt poolt pauke. Maikellukeste liivasest pinnast välja tõmbamisele läks kokkuvõttes umbes tund. Hiljem pakuti meile kohalikus sõjaväebaasis saiakesi ja limonaadi. Päev oli igati meeldiv ja nauditav.

Viies päev, 31. mai 2012

Külastasime Kirrinsanta tuuleenergiajaama, kus tore noor giid seletas meile tuulegeneraatorite ehitust ja töötamispõhimõtteid, ja Fortumi kivisöetehast, kus meile räägiti Fortumi erinevatest harudest ning pakuti lõunat. Meid lasti söejaama katusele, kust oli imeilus vaade, tegime palju pilte. Pärast lõunasööki oli matk tagasi laagripaika. Me kõndisime mööda mereäärt ning tegime palju peatusi, et imetleda ilusat loodust – näiteks kiviklibuses rannas ja imekaunis tiigiga ja aiamajakesega villas. Matk ei olnud õnneks väga pikk, keegi ei jõudnud ära väsida. Õhtul oli jällegi palju vaba aega. Kuna õpetajaid polnud, ei hakanud me grillima ja mängisime selle asemel kaarte ning jutustasime oma uute sõpradega. Olime nukrad, et pidime varsti laagrist lahkuma ja vastleitud sõbrad maha jätma.

Kuues päev, 1. juuni 2012

Hommikul oli laagri pidulik lõpetamine koolimajas. Meile anti enne maitsvat hommikusööki diplomid, laagri raamat ja sidrunmelissi seemned. Pärast fotode tegemist ja soomlastega hüvastijätmist algas sõit Helsinkisse. Lennujaama jõudes jätsime hüvasti taanlastega, sadamas läksime meie, eestlased, maha ja lätlased sõitsid edasi teise terminali. Meil oli laeva väljumiseni mitu tundi aega, veetsime selle linnas jalutades, poodides käies ja pargis istudes. Lõpuks tuli aeg minna kiirlaeva peale, millega sõit oli üsna südantpööritav kogemus, ja õhtul kella seitsme paiku jõudsime Tallinna.